Wat is Neuromarketing?

De term Neuromarketing is in Nederland in 2002 geïntroduceerd door Ale Smidts, hoogleraar Marketingresearch aan de Erasmus Universiteit en momenteel directeur van het Centrum voor Neuro-economie.

“Het doel van neuromarketing is het beter begrijpen van de klant en zijn reactie op marketingstimuli, door de processen in de hersenen direct te meten en in de theorievorming en stimuli-ontwikkeling te betrekken.”

Neuromarketing is een contaminatie twee woorden, namelijk neuro én marketing. Marketing is weer samengesteld tussen de volgende twee Engelse woorden ‘market’ en ‘getting.’ Met ander woorden: hoe krijg ik de markt te pakken?

Volgens de Dikke van Dale (2005) betekent neuron: cel van een zenuw. Zenuwcel met haar neuriet en dendrieten. Een mens heeft naar schatting honderd miljard zenuwcellen. Verreweg het grootste deel daarvan bevindt zich in het centraal zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg). Het woord neuron stamt uit het Grieks en betekent: spier, pees, zenuw.

Hoe werkt Neuromarketing?

Het woord neuromarketing bestaat dus uit de twee woorden neuro én marketing. Een neuron is een zenuwcel in jouw hersenen. We hebben in onze hersenen miljarden van deze zenuwcellen. Deze cellen liggen netjes naast elkaar, maar ze raken elkaar net niet. Tussen onze cellen bevindt zich een klein spleetje, een kleine ruimte. Dit spleetje wordt de synaptische spleet genoemd. In deze spleet wordt het mogelijk om chemische stofjes van de ene, naar de andere cel te transporteren. Deze stofjes heten dan ook: neurotransmitters. Ze dragen informatie over, van de ene naar de andere cel. Nu snap je ook waar het woord ‘snappen’ of het zinnetje ‘snap je?’, vandaan komt. Met andere woorden: synaps je? Maken de cellen onderling contact met elkaar?!

De cellen in jouw brein wisselen deze neurotransmitters aan elkaar uit, op het moment dat ze elektrisch worden geactiveerd. Deze elektrische prikkel ontstaat wanneer jouw zintuigen worden geprikkeld. Bijvoorbeeld: je ziet iets, je ruikt iets, je hoort iets, je proeft iets en of je pakt iets vast.

Neuromarketing is dus de specialisatie waarbij men onderzoekt en weet welke commerciële prikkels nodig zijn om aan jouw zintuigen te presenteren. In de vorm van bijvoorbeeld reclames en advertenties met specifieke beelden, geluiden, kleuren, geuren én verbale en non-verbale taalstructuren. De juiste prikkel, op het juiste moment, in de juiste mix, zorgen er dan ook voor dat in jouw brein automatisch (onbewuste) de genotsbanen worden geactiveerd (het gevoel van satisfactie). En jij daardoor de voorkeur hebt voor deze producten, diensten en of personen.

Zijn er opleidingen in Neuromarketing?

Op dit moment is er maar één Hbo-gevalideerde opleidingsinstituut, en dat is de Academie voor Gedragskennis. Deze academie verzorgt dé Masterclass Toegepaste Neuromarketing op Hbo-niveau. Tijdens deze Masterclass Toegepaste Neuromarketing ontvangt U een syllabus, een studieboek, twee compleet verzorgde praktijkdagen (inclusief koffie, thee, lunch en versnaperingen) én persoonlijke begeleiding en coaching in het toepassen van de technieken binnen uw werkgebied. Hoe voorgangers dit ervaren? Klik hier om naar Heins LinkedIn-pagina te gaan. Daarnaast zijn er studies voor Beïnvloedingspsychologie.

Wat kun je met kennis van beïnvloeding?

Wij mensen maken per dag zo tussen de 800 – 10.000 keuzes. Na het afronden van de Masterclass Toegepaste Neuromarketing ben je in staat het proces van onzichtbaar-ongestructureerd-onbewuste keuzeproces, naar zichtbaar-ongestructureerd-onbewuste, naar zichtbaar-gestructureerd-onbewuste bij mensen te begeleiden. Jij bent de expert: je begeleidt en ondersteunt, op een positieven en ethisch verantwoorde manier, mensen in het maken van de juiste keuze.

Onze Masterclass Toegepaste Neuromarketing is ontwikkeld voor mensen die niet alleen vanuit hun beroep meer verdieping zoeken, maar ook in het dagelijks leven. Je leert hoe kennis over neurologie en psychologie van het onbewuste, jou nog vaardiger maakt in het positief beïnvloeden van keuzes. Je krijgt inzicht in processen die plaatsvinden in het onbewuste van ieder mens.

Deze Masterclass Toegepaste Neuromarketing is specifiek geschreven vanuit een breed interesseveld.

Voor wie is Toegepaste Neuromarketing interessant?

  • Mensen in sales – om door middel van de neurologische en psychologische kennis en kunde nog meer omzetten te realiseren en hun relaties met bijvoorbeeld afnemers, klanten en prospecten te verdiepen en te verbreden
  • Marketeers – om de communicatie met salesmedewerkers en klanten te optimaliseren
  • HR-mensen – om nog beter te fungeren:
    – als aanspreekpunt in de organisatie
    – als contactpersoon met vakbonden en de ondernemingsraad
    – bij het vormgeven van het werving- en selectiebeleid
    – bij het motiveren en optimaliseren van werknemers
  • Docenten – om leerlingen te motiveren, te optimaliseren en te sturen naar gewenst gedrag opdat (studie)doelen in hun leven worden bereikt
  • Leidinggevenden – om het optimale uit hun werknemers te halen
  • Jou als mens – omdat je geïnteresseerd bent in mensen en in processen die in het onbewuste van jou, je partner en anderen plaatsvinden
Hein Heijen HBO Masterclass Neuromarketing

Hein Heijen tijdens een HBO Masterclass Neuromarketing