Wat is Sensory Marketing?

Wat is Sensory Marketing? Het woord ‘sensory’ is Engels voor zintuigen. Het zijn onze 5 zintuigen die ons uiteindelijk iets laten zien, horen, voelen, proeven en ruiken. Zonder onze zintuigen is de wereld waarin wij leven niet waarneembaar of registreerbaar. En dat wat we zien, horen, voelen, proeven en ruiken beïnvloedt sterk ons keuzegedrag. Dat geldt niet alleen tijdens het kopen van diensten en/of producten, maar ook in het alledaags sociale leven. Sensory Marketing is het creëren van een cocktail aan zintuigelijke prikkels waardoor we onbewust worden beïnvloed tijdens het maken van keuzes. Denk hierbij aan; dat tijdens het luisteren naar Franstalige muziek, er meer Franse wijnen in supermarkten worden verkocht; ditzelfde geldt voor Italiaanse wijnen wanneer er Italiaanse muziek wordt gedraaid. Maar ook dat, wanneer jij kijkt naar rode of witte wijnen, automatisch bij jou de smaakt, door louter en alleen de kleur van de wijn, wordt opgeroepen.